Darowizna, testament, czy sprzedaż – który model przekazania biznesu wybrać?
W przypadku sukcesji w formie darowizny, kluczową sprawą pozostaje zapewnienie nestorowi gwarantowanego dochodu. Może go zapewnić strukturyzacja właścicielska, dzięki której część aktywów majątkowych pozostanie dożywotnio w rękach nestora.
Sukcesja biznesu kojarzy się zazwyczaj ze scenariuszem, w którym dzieci przejmują firmę po swoich rodzicach. Mamy wówczas do czynienia z sukcesją pokoleniową. I rzeczywiście jest to najbardziej wymarzone rozwiązanie dla wielu nestorów. Niestety, jest ono realizowane zaledwie przez 10 proc. firm rodzinnych w Polsce. Przyczyn tego jest wiele, począwszy od braku dobrych wzorców w rodzinie biznesowej, skończywszy na braku rozwiązań systemowych, w szczególności w obszarze edukacji, które przygotowałyby pokolenie sukcesorów do wzięcia odpowiedzialności za biznes rodzinny. Niezależnie od postawionej diagnozy, sukcesja w gronie najbliższej rodziny, to model następstwa prawnego, który warto przemyśleć, ale muszą się do niego przygotować obie strony.
1. Jak przygotować się do sukcesji pokoleniowej?
Proces sukcesji pokoleniowej rozpoczyna się od odpowiedzi na pytanie, czy wolą nestora i sukcesora jest, aby firma przeszła w ręce dzieci lub wnuków. A jeśli tak, czy potencjalny następca prawny spełnia kilka podstawowych kryteriów. Pierwszym z nich, jest wspomniany już prymat woli. Sukcesor ma prawo mieć inny pomysł na siebie, bez względu na to, jak postrzegają to rodzice / dziadkowie. Przejęcie firmy rodzinnej pod naciskiem najbliższych, a nie w zgodzie z własnym przekonaniem, kończy się zwykle fiaskiem. Często ceną, którą trzeba zapłacić, jest...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta